fredag 23 april 2010

en kärlekshistoria

En sommardag stod jag i kön på Coop Forum och väntade på att det skulle bli min tur att betala, då Jakob ringde och berättade att han hade blivit pappa och Elina hade blivit mamma. Tårarna började rinna och jag stod gråtande och leende framför den smått nervösa kassören som sneglade lite oroat på mig. Det var en extremt varm dag, det minns jag. Och jag köpte jordgubbar och mineralvatten.

Sen den dagen har jag älskat Signe. Jag minns när jag någon dag senare åkte till sjukhuset för att hälsa på och fick hålla i henne. Nyfödd och liten och sårbar. Och tårarna kom igen. Det var så ofattbart att det hade kommit en helt nya människa till världen som jag skulle få lära känna från början. Få se henne växa upp och utvecklas.
Första gången hon sa mitt namn hoppade hjärtat upp och ner av glädje. Första gången jag lyckades natta henne på egen hand hoppade hjärtat upp och ner av glädje. Och förra sommaren när hon en eftermiddag sa "du är min bästis" om och om igen hoppade hjärtat upp och ner av glädje samtidigt som dom töntiga glädjetårarna kom.

Igår var jag barnvakt. Hämtade på förskolan och möttes av ett stort leende, en varm kram och presenter! Signe hade gjort armband och halsband till mig som hon stolt räckte fram, och igen, kom dom här jävla tårarna (väldigt diskret dock, man vill ju inte verka känslomässigt labil inför förskolepedagogerna).
Blev så rörd över hennes kärlek, att hon hade längtat efter mig under dagen och omsorgsfullt tillverkat smycken med färggranna plastkulor.

Hemma hos Elina började vi med maten, Signe hjälpte till och frågade när Johan skulle komma. När han dök upp tog han över matlagandet tillsammans med Signe. Dom började panera fisk tillsammans, han förklarade vad man skulle göra och hon frågade saker hon undrade över och mitt hjärta svämmade över av kärlek som så många gånger innan.

"Johan ska sitta bredvid mig, Johan ska hjälpa mig tvätta händerna, Johan ska läsa sagan men du får ligga i sängen också Hanna". Jag blev inte ett dugg sårad över att bli bortvald. Blev bara glad över att dom jag älskar mest tycker så mycket om varandra.

När det var dags att sova låg jag i mörkret bredvid Signe. Hennes lilla hand höll hårt om min och hon andades tunga, djupa andetag och jag låg och stirrade på henne och tänkte på allt fint vi har varit med om, hur jag alltid säger att jag älskar henne när vi ses och att jag är så glad över att hon känner sig trygg med mig.


Jag längtar efter alla fina, roliga, spännande stunder jag och Signe kommer ha under resten av våra liv.

3 kommentarer:

  1. men GUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUD fet gråtvarning på det här inlägget!!!

    <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
    älskar att signe bara har de ultimataste, bästa människorna i hela världen i sin närhet! PUSS!

    SvaraRadera
  2. älskar att signe är världens bästa barn!!!!!

    SvaraRadera
  3. *tårar i ögonen* ei saa!!!!!!! :C

    SvaraRadera