lördag 25 augusti 2007

öl, grönan, drama

Igår efter jobbet åkte jag till djurgården för att ha picknick och dricka öl med Hanna, Malin, Robert och Jocke. Vi åt så vi blev mätta och drack så vi blev lite salongsberusade (inte malin, hon vågade inte dricka öl och sen åka karuseller, hon var rädd att hon skulle spy, så hon smuttade bara lite).
Det var i alla fall väldans trevligt och roligt! Skrattade så jag fick ont i magen.

Grönan var festligt som vanligt. Åkte nästan allt, hängde med Jonas som stod i våffelbruket och jobbade, åt glass, lirade lite femkamp och mådde lite illa. Jag, Robert och Jocke vågade åka katapulten! Det var nästan inte alls läskigt att åka den den här gången!

Efter Grönan var det meningen att vi skulle dricka öl, men ingen orkade så vi sa hejdå och jag hängde i slussen och väntade på Jonas som kom lite senare, eftersom han skulle stänga sin kiosk. Vi tog tunnelbanan hem och när vi kom till bandithagen kom vi på att vi skulle köpa mjölk, så vi knallade till shellmacken.
Precis när vi kom fram fick vi se starten på ett slagsmål. Det var riktigt obehagligt och killarna som slogs sprang iväg en bit bort och kvar stod ena killens gravida, gråtande flickvän och andra killens dryga kompis.
Dom var borta ett bra tag och flickvännen blev mer och mer orolig och hysterisk så jag och Jonas gick efter för att leta efter killarna. På vägen mötte vi den andra killen som kom gående, helt blodig och med ett väldigt nöjt uttryck. Vi frågade vart den första killen var och han hånlog att han "låg och slaggade en bit bort". Med hjärtat i halsen, livrädd för att hitta honom i tusen bitar fortsatte vi upp för gatan. Ganska snabbt så vi honom komma vinglande mot oss, han kunde stå upp, han andades, han kunde prata men man såg knappt att han hade ett ansikte. Allt var svullet, allt var blodigt, kläderna var trasiga, armarna såriga. Jag ringde SOS, fick prata med polisen och be att dom skulle skicka ambulans.
Försöka att behålla lugnet, fast jag helst av allt ville spy för att han såg så förstörd ut, försöka lugna hans gravida flickvän som fick panik när hon såg honom och började hålla sig för magen, som att hon fick ont. Läskigt och jobbigt att bara stå och glo och inte riktigt kunna göra något.
Till råga på allt var det en full engelsk gubbe som hela tiden skrek "hon är gravid" och sa att han skulle "fixa allt". Han var snäll, men verkade inte riktigt ha koll på vad han gjorde.

Polisen kom ganska snabbt, tjejens syster kom, ambulansen kom, vi blev förhörda och sen fick vi gå hem. Polisen ringde mig innan jag hade somnat och frågade lite mer saker. Jag försökte svara så gott jag kunde och skämdes lite över att jag inte visste exakt och inte hade sett mer och inte hade tänkt på att ta registreringsnumret på taxin killarna åkte i.

Hoppas att allt ordnar sig, att han inte fick allt för stora skador, att killen som gjorde det åker fast, att han vaknade idag och kom på vad han hade gjort och ångrade sig och att han mår dåligt över det här och inser att han förmodligen är världens sämsta människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar