tisdag 25 december 2007

juldagen

Igår var det ju julafton som alla vet och det var en jättefin julafton för min del.

Vi var hemma hos Jonas syster och hennes familj och alla Jonas syskon + mamma med man var där. Mer folk än jag är van vid på julafton med andra ord.
Vi åt jullunch vid två och sen fick jag och Jonas följa med ut i stallet (dom bor ju på landet här, stall runt varje knut med lite skogsmaskiner här och där) för att hämta Emmas små söta ponnys Unik och Under, medan alla andra kollade på Kalle.
Unik och Under såg ut som två stora hundar och jag som vanligtvis blir nervös av hästar gullade loss med dom. Jag fick mata dom med knäckebröd och det var lite läskigt och det kittlade när jag kände deras ponyläppar mot min hand. Hehe.
Vi gjorde i alla fall iordning dom så att dom kunde dra vagnarna (vad säger man att man gör då? Man sadlar ju inte ponyn eftersom dom inte fick någon sadel på sig utan bara en massa selar. Selar man dom då eller?). Dom fick på sig varsin juloutfit också: bjällror runt halsen och små röda benvärmare med vitt ludd runtomkring. Söta!
Jag fick i alla fall KÖRA EN AV VAGNARNA!! Jag som aldrig har satt min fot nära en häst typ. Det var skitroligt! Fast jag höll på att styra ner oss i diket ett par gånger, hehehhe.

Efter ridturen gick vi in och värmde oss, började pilla med middagen, kollade lite på tv, frågade när tomten skulle komma. Ottilia (Emmas dotter) frågade mig när det var dags att öppna paket typ hela tiden och jag visste ju inte utan sa att hon skulle fråga sin mamma och jag hoppades på att Emma skulle säga "nu" för jag var minst lika otålig som Ottilia. Men vi fick vänta skitlänge :(

När det äntligen blev dags för julklappsöppnande fick jag och Ottilia dela ut klapparna. Det tog en bra stund men till slut var julklappsberget borta och alla kunde sätta sig och slita upp sina paket. Jag fick:

- en skitsnygg klocka från Urban Outfitters av Jonas
- en plånbok av Jonas
- biljetter till Henrik Schyfferts show "the 90's - ett försvarstal" av Jonas
- skitsnygg isbricka som gör isbitar formade som diamanter!!! Fick jag också av Jonas för "diamonds are a girls best friend". hehe
- skitmycket cash av Jonas pappa! han är crazy, ger alltid skitmycket cash och man ba: 0_o
- en tröja av Jonas mamma

Efter julklapparna åt vi skitgod mat. Klyftpotatis, kalkon (veg. schnitzel till mig och David), smarrig sallad med äpplen, årets godaste sås som Emmas man gjort. Han hade kokat buljong hela dagen och lagt ner sin själ i såsen och det märktes! Mumma.
När vi var mätta och belåtna plockade vi fram singstar och sjöng tills vi fick ont i halsen och då gick jag och Jonas hem till hans pappa för att sova.

Ikväll ska vi hem till Jonas mamma för att äta middag och sen vet jag inte vad vi ska hitta på.

OCH GRATTIS MALLE PÅ 20-ÅRSDAGEN! HURRA HURRA! ^_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar