torsdag 27 december 2007

att fördriva tiden på landet

Jonas läser sista Harry Potter och jag pillar på datorn. Vad annars kan man göra när man befinner sig på landet där bussarna in till stan går kanske två gånger om dagen?

På juldagen var vi på middag hos Jonas mamma och efter det åkte vi in till stan för att dricka öl hemma hos David och Viktoria. Mycket folk i deras lilla etta och mycket trevligt. Sen somnade jag som vanligt :C
Dagen efter, igår alltså, vaknade vi tidigt, städade lite i lägenheten, åt frukost och gick sen ner på stan. Jonas började genast styra upp hemfärd till hans pappa, men jag tjatade lite på honom och fick därmed igenom min vilja: att gå på stan (eller byn eller vad man ska säga *cool 08:a*) och trängas med folk i mellandagsrean.

- Men varför ska du gå på stan då? Allt som finns här finns ju i Stockholm! gnällde Jonas
- Men jag är på semester, och då måste man gå på stan! Det är roligt att shoppa i städer man aldrig shoppar i vanliga fall.

Hittade en fin klänning från Rules by mary samt två fina saker till Signe. Jonas, anti-shopparen, hittade en festlig plånbok som jag inte riktigt förstår mig på. Vi hittade också en eko-affär som vi hoppfullt gick in i, men det var bara en massa rökelse och reggaemusik och en kille med dreads och en massa annat hippieskit. Hade hoppats att det skulle vara mer som ekovaruhuset i Stockholm med fina, vettiga kläder som inte luktar rökelse.


Idag vet jag inte vad vi ska hitta på. Vi funderar på att gå på bio ikväll, men då dyker ju problemet med transporten upp. Antingen tar vi sista bussen för dagen som går arton-någonting eller så tjatar man på alla man känner som har körkort om att få skjuts.
Jag längtar hem till Stockholm där tunnelbanan går minst var 10:e minut och där man kan GÅ IN TILL STAN i värsta fall! Jag förstår inte hur man kan leva på det här sättet? Nästa gång jag ska följa med Jonas hem för att hälsa på så ska jag fanimej ha ett körkort i handen så man slipper känna sig helt handikappad.

Men vad gör vi med resten av dagen då? Sitta framför datorn kan jag lika gärna göra hemma, men Jonas tycker att det är skönt att "bara ta det lugnt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar