lördag 5 januari 2008

konsum-tjejen

Igår var jag i Södertälje och jobbade på Konsum. Dom hade lite personalkris och chefen, Pernilla, hade ringt till sin coach Mia som också är coach på Liljeholmen och Tibble (jag har träffat henne ett par gånger) och Mia hade tänkt på mig och ringt min chef för att be henne låna ut mig under dagen. Jag var lite tveksam först men kom sen på att det kunde vara roligt. Kände mig stolt också för att Mia ens hade kommit att tänka på mig, av alla hon känner inom coop!

Pernilla ringde mig under torsdagen för att ge mig vägbeskrivning och tider osv. Hon avslutade med att säga "sen kommer du säkert känna igen mig när vi ses för vi har träffat varandra innan, både i Tibble och i Skärholmen". Eh, jaha tänkte jag och kunde inte alls koppla. När jag sen träffade henne när jag kom till Södertälje kände jag igen henne på en gång, hon har hälsat på i butikerna tillsammans med Mia ett par gånger.

En tjej som jobbade där och som fick uppdraget att visa mig runt har jag också träffat innan. Hon var i Skärholmen när vi öppnade och hjälpte till och hon har tydligen jobbat i Liljeholmen när dom öppnade där också. Hon berättade en massa roliga historier om folk som jobbar där. Hej inavel, alla känner alla inom det här företaget?

Det var i alla fall riktigt roligt att jobba, och jag kände mig inte alls förvirrad trots att det var första gången jag var där, kändes som om jag hade jobbat där i hundra år. Madde som jag jobbade med var väldigt trevlig. Hon är ett år äldre än mig och har redan lyckats bli spelchef plus att hon har börjat lägga scheman i kiosken också. Mycket bra att ha kommit så långt när man är 21!

Vi pratade mycket om att folk verkar tycka att man är mongo när man säger att man jobbar på Konsum, för folk antar alltid att man sitter i kassan eller springer omkring och frontar varor. Att jobba på Konsum är liksom inget vettigt yrke enligt många, det är bara losers som jobbar inom livsmedelsbranschen. Eller folk som studerar och som behöver lite extra pengar.
Men man kan verkligen jobba sig uppåt inom Coop. Hon som hade tjänsten innan Madde har blivit inköpsassistent för sport och fritid på huvudkontoret och det är ett rejält kliv uppåt. Att jag är kassaledare för Sveriges trejde största (i omsättning) Konsum, vid tjugo år, är inte fy skam det heller. Jag är faktiskt rikigt stolt över mig själv! (och det får man ju inte vara, man får inte tycka att man gör att bra jobb och basunera ut det, man ska ju vara lite blyg och vänta på att någon annan komer med klapp på axeln och lite ros men jag kan ge mig själv klapp på axeln varje dag och ett fång rosor ett par gånger i veckan, det tycker jag att jag är värd för JAG ÄR GRYM PÅ DET JAG GÖR!)

Och jag älskar coop. Jag gör faktiskt det. Jag vet att jag hade mina svaga stunder under året, och när jag jobbade i Skärholmen så intalade jag mig hela tiden att jag verkligen inte ville jobba inom handel, men det vill jag visst. Jag trivs hur bra som helst på Konsum (och Skärholmen är ju en Coop extra, och det är ju inte alls samma sak som Konsum så det är inte så konstigt att jag tappade suget) och kan faktiskt tänka mig att stanna inom företaget ett bra tag framöver. Jag kanske också hamnar på huvudkontoret en dag, jobbar som coach eller till och med är butikschef.

Konsum är inte likamed kassatjej utan framtid. Konsum är möjligheter!

3 kommentarer:

  1. "Konsum är inte likamed kassatjej utan framtid. Konsum är möjligheter!

    hahah :D :D :D

    SvaraRadera
  2. HÅLL KÄFTEN!!! jävel :C gör inte narr av mig!!

    SvaraRadera
  3. jag tycker att konsum är asbra och att du är jätteduktig!!! proud over u sis! och jonas; JA DU SKA BARA HÅÅLLA KÄFTEN SOM HANNA SA!!!

    SvaraRadera